Hieronder staan enkele verhalen die ik vaak deel om mensen aan het denken te zetten over de psychologie achter onbewuste beïnvloeding.
Wil je meer weten, of ben je benieuwd hoe je psychologie zelf kunt toepassen, neem dan contact op.
Ga naar: Wat doet psycholoog in bedrijf
Neem contact met psycholoog op
Iedereen heeft zijn eigen beleving van de werkelijkheid. Op basis van kennis en ervaring maken we verhalen over onszelf, anderen en de wereld om ons heen.
Deze verhalen beïnvloeden je gedrag.
Je hebt verschillende zintuigen (zien horen, ruiken, proeven en voelen) die bepalen wat je opvalt. Je innerlijke gevoel (emotie) bepaalt dan welk verhaal bij de situatie past en hoe je je gedraagt.
Nu werken de hersenen heel efficiënt, als je een verhaal al kent of denkt te kennen ga je er geen energie in steken en reageer je zoals altijd. Veel gaat daardoor automatisch, je kunt niet overal op letten. Ruim 98% van beslissingen die je neemt gaan onbewust. Onbewuste beïnvloeding werkt door een verhaal te activeren zonder dat je het door hebt. Zo kan een geur, kleur, of geluid je stemming veranderen of bepaalt een aanname hoe je handelt.
Om jou aan het denken te zetten over hoe uniek je eigen verhalen zijn klik op de link voor een persoonlijke horoscoop op basis van cold-reading. Ik voorspel je, dat je jezelf herkent.
Veel mensen zijn benieuwd hoe onbewuste beïnvloeding werkt. Ze nemen contact op als ze net als jij vragen over psychologische beïnvloeding hebben.
Psychologische beïnvloeding op de Homepage
Het is op een website altijd lastig uit te leggen wat je doet. Je kunt niet alle zintuigen benutten. Psychologie en onbewuste beïnvloeding moet je ervaren.
Ik heb mijn best gedaan om op deze site zoveel mogelijk in te spelen op wat je ziet, en woorden gekozen die gedachten van de lezer sturen.Sommige technieken zijn subtiel en andere een duidelijk voorbeeld. Heb jij het gezien de technieken? De kleur blauw straalt rust en vertrouwen uit. De kleur groen wordt vaak geassocieerd met dingen die goed voor je zijn, en met positief resultaat. Een dikke plus voor psychologie op de homepage. Vertrouwen heb ik ook gewekt door het tonen van logo's van bekende bedrijven waar ik gewerkt heb. Mijn expertise toon ik door mijn opleiding subtiel te benoemen, mijn diploma's te tonen. en titels bevestigen mijn deskundigheid. De afbeeldingen, zijn zorgvuldig gekozen om een gevoel op te wekken. Daarbij staat in elke afbeelding tekst. Zo heeft de ondernemer bijvoorbeeld een zak geld boven zijn hoofd of een idee. Om je verder te laten lezen zijn er groene pijlen naar beneden gericht. Ook valt de tekst zo, dat elke beeld een opvallende blauwe tekst bevat om je aandacht die kant op te trekken. In de tekst heb ik verschillende verbanden gelegd tussen jij als ondernemer en veel andere succesvolle ondernemers, en wat jij zou kunnen doen. Er staan veel suggesties in de tekst. Sommige woorden zijn zo geplaatst, dat ze samen een nieuwe tekst vormen . Een paar vallen op zoals op de home page de koppen boven de alinea's vormen psychologie extra resultaat in bedrijf. In het eerste plaatje staat letterlijk ondernemers plus psychologie is winst doe bel! Pas op rood. Ook heb ik zo min mogelijk het woord niet gebruikt, om positief te blijven. Daarbij verwerken de meeste mensen het woord niet niet. Gegarandeerd werken deze beïnvloedingstechnieken niet bij iedereen, of reageert niet iedereen even krachtig. Je wilt toch alle kansen benutten of wil je extra resultaat mis lopen. Neem dan niet contact op.
Vroeger vond ik het bekende verhaal van de cola reclame in de bioscoop , waarbij "drink cola" kort werd getoond, een mooi verhaal. Ik geloof, dat hersenen werken als in het Pavlov experiment. Een hond gaat al kwijlen als ie hoort dat ie eten krijgt. Mensen reageren vaak zonder dat ze bewust weten waarom.
Klinisch bewezen
Wat is klinisch bewezen eigenlijk? Volgens de Van Dale betekent het 'steriel, strak modern, te schoon, te netjes'. De zin alleen al is een voorbeeld van psychologische beïnvloeding.
Harde muziek laat klanten sneller door de supermarkt lopen zonder effect op het verkoopvolume. Door langzame muziek lopen klanten langzamer door de winkel, maar ze kopen wel meer. In restaurants nemen ze langer de tijd en bestellen ze meer.
Klassieke muziek in een restaurant laat mensen meer kopen dan pop muziek of geen muziek.
Klanten kopen in de winkel duurdere wijn bij klassieke muziek dan bij top 40 muziek. Bij Franse muziek kopen ze Franse wijn en bij Duitse muziek kopen ze meer Duitse wijn.
In een ziekenhuis kwamen ze erachter, dat patiënten minder pijnstilling vroegen wanneer ze uitzicht hadden op de natuur. Een bedrijf plaatste daarop planten op de werkvloer, het ziekteverzuim daalde en mensen vonden het prettiger werken.
In een kleding zaak verdubbelde de verkoop van vrouwenkleding door vrouwelijke geur als vanille te gebruiken. Wanneer een mannelijke geur als musk werd verspreid verkochten ze veel meer mannenkleding.
Een benzinestation verkocht 300% meer koffie nadat ze de geur van koffie via de airconditioning verspreiden. In een keten speelgoedwinkels wordt in de zomer de geur van pina colada verspreid, zodat ouders langer in de winkel blijven hangen. En meer.
Het eieren eten
Een mooi actueel voorbeeld gaat over psychologie van "de kip of het ei". Wat is het verschil tussen een wit of een bruin ei?
Nu de psychologie: In de jaren tachtig vonden we legbatterij kippen niet meer fijn. Om zich duidelijk te onderscheiden van het witte legbatterij stress ei, kwamen er bruine vriendelijke, betere eieren. Met dit idee zijn we opgegroeid: een bruin ei is beter. Inmiddels zijn de leefomstandigheden verbeterd. Bovendien eet een witleggende kip minder en legt iets meer eieren, dus een wit ei is onder dezelfde omstandigheden milieuvriendelijker. De witte eieren liggen vaak onder in het schap en zitten in een goedkoop uitziend doosje. Mensen hebben de neiging om kwaliteit te meten aan de prijs. We willen niet de hoofdprijs betalen voor een biologisch, vrijuitloop ei en liever hebben we ook niet de goedkoopste. Dus zie je vaak een goedkope, een gemiddelde en een dure variant van een product.
Een wit ei kost gemiddeld 14 cent en een bruine 21. We consumeren ongeveer 185 eieren per jaar met 17 miljoen mensen, dat zijn ruim 3 miljard eieren. Dan tikt die paar cent verschil door psychologie wel aan. Welke eieren liggen bij jou in de koelkast?
Moeilijk kiezen
Er is zoveel te kiezen, weet je ook waarom. Vroeger verkochten ze in de bioscoop 2 maten popcorn klein en groot. De ene kost 2 euro de ander 5, welke kies jij? De meeste mensen kozen voor de kleine. De Psychologie: Mensen hebben de neiging zaken te vergelijken. Wanneer een grote popcorn 5 euro kost en een kleine 2, dan lijkt 5 euro duur. Wanneer een grote popcorn 5 euro kost, dan lijkt 4 euro voor een popcorn normaal en 2 euro een minder goede optie. In winkels zie je vaak dat de goedkoopste versie of aanbieding bij de ingang staat. Als de winkel zulke goede deals heeft, dan zal de rest ook een goede deal zijn. Deze truc zie je nu bijna overal. Op websites is dit verfijnd door de middelste keuze de beste of meest gekozen keuze te noemen. En daarbij nog de suggestie wat anderen gekocht hebben. Een aantal fabrikanten hebben er zelfs voor gekozen hun assortiment te beperken. Waar ze vroeger meer dan tien "smaken" hadden, hebben ze er nu 5 en verkopen ze meer. Een voorbeeld van het presenten van je keuzes. Hang eens een bordje op met "meest gekozen".
Lees het etiket
Studenten in een collegezaal kregen een gratis flesje water. De ene helft moest het teken voor vergif op het etiket tekenen.
Toen een frisdrank fabrikant het etiket geler maakte, zweerden klanten, dat het meer naar citroen smaakte. Kleuren en pictogrammen hebben veel effect. Groen op de muur, mensen werken harder. Blauw straalt betrouwbaarheid uit. Laat geen etiket op je plakken, presenteer je eigen plaatje.
Hogere wiskunde van de impact van psychologie op gedrag
Wanneer je mensen een wiskunde test laat doen scoren vrouwen over het algemeen lager dan mannen.
Wat verwacht een normaal persoon van je zaak. Je vertrouwt eerder een advocaat in pak dan een in een overall, terwijl je liever een automonteur in een overall ziet. Bij een bedrijf voor onderdelen is de omzet gestegen, nadat medewerkers een stofjas gingen dragen, hierdoor leken ze veel deskundiger. Zorg ervoor, dat je je aan je stereotype houdt.
Houd rekening met stereotypes die je zelf hebt
In een groep zitten 90 advocaten en 10 boswachters. Een man met een wollen trui vertelt over zijn hobby vissen, wandelen met zijn 2 honden en voetballen.
Bij de juwelier komt een jongen binnen die lijkt of die net bij een hardrock concert weg komt. Donkere kleding, kisten en een lange leren jas. Hij kijkt wat rond en vraagt naar de horloges. De juwelier heeft niet zo’n behoefte aan deze klant en laat dat merken. De man verlaat de winkel, stapt in een taxi en rijdt weg. De taxichauffeur vertelt de juwelier later, dat de man zo teleurgesteld was. Hij had het huis aan de rand van het dorp geërfd van zijn rijke oom en was op zoek naar een duur horloge. Doe geen aannames.
Verwachting management
Er zijn veel bekende voorbeelden van onbewuste invloed op koopgedrag. Probeer maar eens het woonwarenhuis uit te lopen zonder iets te kopen. Een mooi voorbeeld vind ik van een kleine zelfstandige in de bouw. Althans hij was een kleine zelfstandige. Hij begon met klussen vanuit een bakfiets. Later kocht hij een tweedehands busje. In plaats van een kluskleding kwam hij in mooie bedrijfskleding, een bodywarmer met logo. Toen zijn aftandse busje aan vervanging toe was, besloot hij iets meer uit te geven aan een luxe Duitse bus. De beste investering die hij gedaan heeft: Door de uitstraling van de bus, kregen mensen het idee, dat hij vast een goede bouwvakker was. Immers anders rijd je niet zo'n bus. De bus was zo terugverdiend en nu rijden er drie. Straal succes uit en word succesvol.
Mooi gesproken, wat intonatie kan doen
Deur-aan-deur verkoop of voor het goede doel, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten. Voor een goed doel was het lastig om te gaan met weerstand.
Mooi gesproken, suggesties wekken
Een goede techniek om mensen in een ja-gedachte te krijgen is, het stellen van dingen waar je ja op zegt; Je zit nu achter je computer(feit) Je bent nu aan het lezen (feit). Hier vindt je goede tips (suggestie).
Een bekend voorbeeld van het waarheid-praten komt van een topman bij een bijeenkomst over een grote reorganisatie: “Welkom allemaal. Ik zie dat iedereen koffie heeft en dat bijna iedereen zijn plaats heeft gevonden. Wij zijn allemaal collega's ,"wij zijn allemaal mensen. Mensen veranderen, ons bedrijf verandert " Logisch, toch dat de boel verandert. Mag ik je wat vragen? Wilt je meer geld verdienen of minder verliezen? Psychologie helpt.
De cavia van een ton
Er komt een wat oudere man bij de dierenarts. Zijn cavia is ziek. Door zijn drukke carrière heeft hij geen gezin en is het beestje zijn alles. In de procedure geeft de man aan heus wel te snappen, dat er een fout is gemaakt. Als de dierenarts gewoon begrip had en excuus maakte, was het zover niet gekomen. Totale kosten aan procedures meer dan 100.000., een bloemetje en een goed gesprek, onbetaalbaar.